Tur 7

T7 – Sydhavna, fra Kongshavn til Ormøya

© «Efter Naturen» tegnet av John Fr. Kirchner ca. 1830/ Nasjonalbiblioteket

Skrapjern

Hvert år sendes 70 000 tonn skrapjern med skip fra skrapjernterminalen på Sjursøya til Mo i Rana. Gjenvinningsanlegget er Norges største omsmeltingsanlegg og drives av Celsa Armeringsstål, en del av det spanskeide Celsa Group-konsernet med hovedkontor i Barcelona. Skrapjernet kommer fra industri og husholdningsavfall i Oslo. Etter omsmelting i Mo i Rana har det tidligere skrapet blitt forskjellig armeringsprodukter, som blant annet stålnett, trådkveiler og stenger. De ferdige produktene sendes tilbake til samme terminal i Oslo, og brukes som ressurser i nye byggeprosjekter i Østlandsområdet.

© Foto: Hans Kristian Riise, Oslo Havn KF

Trepellets erstatter kull

Mange slags produkter har gjennom årene blitt eksportert over byens havn. Blant nyere eksportprodukter finner vi for eksempel biobrensel som kan erstatte kull. Utenfor Kongsvinger produseres grønn pellets basert på avfall av trevirke. Grønn pellets har egenskaper som minner om kull og er billigere å produsere. Kongsvinger-firmaet håper å komme inn på det europeiske energimarkedet med sitt grønne produkt. Håpet er at pellets kan erstatte kull slik at kraftverkene i Europas kan bytte fra fossilt til grønt uten ombygging. Pellets transporteres til Sydhavna der videreforsendelse foregår med bulkskip.

© Oslo Havn KF

Fara Cycling velger den miljøvennlige sjøveien

Oslo Havn KF

Oslo havn minutt for minutt