Tur 6

T6 – Rundt Tjuvholmen

© «Efter Naturen» tegnet av John Fr. Kirchner ca. 1830/ Nasjonalbiblioteket

El-ferger i Oslo havn

Elektriske fjordferjer i hovedstaden, er ikke noe nytt. Allerede i 1918 gikk det elektriske ferjer mellom Vippetangen og Hovedøya, riktignok var båtene ganske små. Det var Revierhavnens Båtforeningen som sto for ferjetransporten, en virksomhet de startet opp i 1905 etter at foreningen måtte flytte fra Vippetangen til Hovedøya. Båtforeningen ble fergeeiere i 1910 da de overtok etablert virksomhet og utvidet med to nye motorbåter året etter. Men første verdenskrig førte blant mange til restriksjoner på bensinprodukter og dermed ble fergene Hovedøya og Vippetangen bygget om til elektrisk drift i 1918. Eget ladeanlegg ble montert på Vippetangen og utover på 1920-tallet ble det bygget nye og større elektriske ferger for ruten til Hovedøya. Frem mot andre verdenskrig ble det bygget en ny, større motorferger samtidig ble fergenes navn endret til RB2 til 4. Revierhavnens Båtforening drev med elektriske ferger frem til 1968, da det private firma Oslo Fergene Thor Bøe (senere Oslo-Fergene A/S) overtok ruten. I mars 2015 ble Oslo-Fergens rutetrafikk flyttet fra Vippetangen til Rådhusbrygge 4. Fra november 2021 overtok rederiet Boreal Sjø AS driften av passasjertrafikken til øyene i Indre Oslofjord. Den første av en ny generasjon elektriske øybåter ble levert i 2021. 

© s 109 I Oslofergenes øyrike

Nesoddbåten

Den ligner halefinnen på en hval, men er en del av landstrømanlegget på Rådhusbrygge 4. Den automatiske ladepluggen ytterst på brygga kobles til hver gang Nesoddbåten ligger til kai, hver lading tar om lag 8 minutter. Strømtilførselen gjør det mulig for de helelektriske fergene å seile i ruten mellom Oslo og Nesodden hele dagen.

© Foto: Øystein Dahl Johansen, Ruter

Akers mek. Verksted

Dieselmotorverkstedet fikk et påbygg på én etasje i 1948. Årstallet og verftets initialer AMV pynter opp fasaden mot Bryggegata.

© Erik Ødemark

Filipstad

Bassengene fra Hjortnes til Filipstadutstikkeren er utfylt. Med det forsvant blant annet bananmodneriet til Banan-Matthiessen. Color Line til venstre i bildet har overtatt fergevirksomheten til Kiel og terminalen er utvidet. Stena Lines hadde fra 1994 til 2020 en fergerute mellom Oslo og Frederikshavn. Fast anløpskai i Oslo var Utstikker 2 på Vippetangen, men her ligger Stena Saga for anledningen ved enden av Filipstadutstikkeren. Et cruiseskip ligger ved Filipstadkaia, foreløpig ett av byens to cruisekaier.

© Dronefoto, Oslo Havn KF

Filipstadkaia

Over 50 000 biler ble importert til Norge over Oslo havn i 2022. Bilene ankommer Bekkelaget/Ormsund i Sydhavna, men av og til må også andre deler av havna tas i bruk. Her ankommer bilskipet Auto Eco Filipstadkaia i romjulen 2022 med nybiler til forskjellige importører. Bilimportøren Harald A. Møller holder til på Bekkelagskaia og sto for den største andelen med over 40 000 biler i 2022. Mellom 80-90 prosent av bilene var elektriske. Også utenlandsfergene kommer med nybiler til Oslo. I 2022 var antallet 4500. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV) ble det registrert 174 329 nye personbiler totalt til Norge i 2022. 

© Foto: Knut B. Andersen, Wilhelmsen/ Oslo Havn KF